fbpx
Guillaume De Ridder
PERSBERICHT
11 december 2017

2017 was voor Zelos een mijlpaal. Aan het einde van het jaar kwam er voor onze vier coureurs veel goed nieuws. De handtekening van Xavier Siméon onder een MotoGP-contract bij Reale Avintia Racing is daarvan het hoogtepunt, niet alleen voor Xavier maar ook voor de structuur die Freddy Tacheny vijf jaar geleden opgezet heeft. De Belgische groep in het wegracen staat er en het feit dat Reale Avintia Racing onze drie Black Knight-rijders in zijn team opgenomen heeft, versterkt nog het idee van een nationale ploeg. Livio Loi (in Moto3) en Barry Baltus (in CEV) zullen inderdaad ook uitkomen voor dat zeer professionele Spaanse team. Bovendien is Barry Baltus er op briljante wijze in geslaagd geselecteerd te worden voor de hoog ingeschatte Red Bull Rookies Cup. Onze ‘rookie’ heeft met zijn amper 13 jaar alle kaarten in handen om zijn weg naar de top voort te zetten.

2017 heeft Zelos overigens ook de gelegenheid geboden in de autosport te investeren. Het partnership met het circuit van Mettet heeft er al toe geleid dat de KMO uit Mont Saint Guibert zich heeft kunnen onderdompelen in de wereld van de rallycross met de organisatie van de Belgische manche van World RX, het wereldkampioenschap in deze discipline. Zelos is ‘gepakt’ door deze snel groeiende discipline en heeft daarom besloten met het opzetten van een Belgische organisatie in deze sport een zelfde stap te zetten als vijf jaar geleden in de motorsport. Guillaume De Ridder is de eerste coureur die van deze omkadering heeft kunnen profiteren en met een derde plaats in het wereldkampioenschap RX2 (het voorportaal van de World RX) is hij al goed op weg zijn doelstellingen te behalen.

In België heeft Zelos samen met partner SsangYong de Ladbrokes SRX cup op poten gezet, de eerste mono-merk-cup in de rallycross. Het eerste seizoen ervan werd een mooi succes met bij elke wedstrijd een tiental wagens en met een zwaar bevochten kampioenschap, waarin Loris Cencetti jr in de laatste wedstrijd naar de titel reed. Voor een fraai palet van Belgische rijders was dit kampioenschap een mooie gelegenheid om de sfeer van deze discipline te proeven en er de adrenaline van te voelen. In 2018 wordt de SRX Cup voorgezet: sprintwedstrijden (in het kader van het Belgisch kampioenschap in die specialiteit) worden dan gewisseld met uithoudingsraces.

Zelos staat eveneens achter evenementen als het Bikersland Festival de la Moto (op 17 en 18 maart aanstaande in Mettet), de beroemde Superbiker en ook loopwedstrijden als de Military Run en – voor de eerste maal in 2018 – de ‘Trail des Vignobles’ (‘de loopwedstrijd van de wijngebieden’). Zelos staat ook in voor communicatie en nieuws met de website GP-Inside (de grootste franstalige site die gewijd is aan het wegracen) en met de Black Knights Club (waar de motorliefhebbers onze Black Knights-coureurs kunnen steunen en waar ze van binnenuit de Grote Prijzen kunnen volgen).

Guillaume de Ridder
Al in het eerste seizoen op het podium

Guillaume de Ridder is geen gewone jongen… Van het karten via het rallyrijden naar de rallycross, dat is zijn parkoers dat met geen ander te vergelijken is en dat ook zwaar lijkt te zijn. Maar de rijder uit Nijvel staat met beide voeten op de grond en heeft ook goed stel hersens. Zijn recente aanwerving als ingenieur bij het prestigieuze Renault F1-team is daar een bewijs van. Hij weet wat hij wil en ook wat hij niét wil…

Dankzij Zelos heeft hij de overstap kunnen maken naar de rallycross, waar hij afgelopen seizoen mee streed in het wereldkampioenschap RX2, zo’n beetje het voorportaal van het World RX-kampioenschap. Guillaume heeft er snel de weg naar het podium gevonden en strijd geleverd voor een plaats in de top drie van het kampioenschap. Dankzij een overwinning in de kwalificaties  – én de snelste ronde – tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Kaapstad (Zuid-Afrika) heeft Guillaume De Ridder zijn podium plaats veilig gesteld. Op dit moment is zijn toekomst nog niet zeker, maar het doel is om weer een seizoen in de RX2 te doen en op de titel te mikken.

De mening van Guillaume De Ridder

“De komst van sterren als Petter Solberg, Mattias Ekström en Sébastien Loeb in de World RX heeft de rallycross-discipline een ‘boost’ gegeven. Elk jaar komt er meer publiek naar de wedstrijden voor het wereldkampioenschap. De topwagens evolueren: ze zijn spectaculair, accelereren van 0 tot 100 km/uur sneller dan een F1-wagen en zijn heel goed te sturen. De organisatoren hebben de mogelijkheden om de discipline verder te ontwikkelen goed gezien. Daarom hebben ze ook de tweede divisie een andere naam gegeven: RX2. Het is een echte show voor de toeschouwers die moeiteloos het verloop van een wedstrijd kunnen volgen: ze zien alles, de races zijn intens en kort en de eerste over de eindstreep heeft gewonnen!
In tegenstelling tot wat men denkt, moet je in rallycross hyper-precies en strategisch rijden. Tijdens de kwalificaties gaat het om de tijd over vier ronden. Die maakt uit of je naar de halve finales overgaat. Het komt er dus op aan gedurende om vier ronden performant te zijn, om vier kwalificatieronden te rijden zonder de minste fout te maken. Op de terreingedeelten is dat niet evident. In World RX en in RX2 gaat het om tienden van een seconde! En het is strategisch want de invoering van de ‘joker-lap’ heeft een nieuwe dimensie aan de discipline gegeven. Je moet als rijder het juiste moment kiezen om die verplichte langere ronde te maken. En ook: de tijd om je aan te passen aan het circuit is beperkt. Als je zoals ik dit jaar in RX2 niet de circuits kent, heb je maar twee keer vier ronden in de vrije training om ze te leren, de lijnen en details van de baan in je op te nemen en de juiste ‘set-up’ te kiezen. Dat is echt niet veel. Mijn ervaring als ingenieur en mijn kartervaring helpen me bij die set-up, terwijl mijn vermogen als rallyrijder om me snel aan te passen me helpt om de lijnen te vinden en om de voetangels in het parkoers te ontwijken. Bovendien moet je je banden sparen. Je mag per weekend immers maar acht banden (waarvan vier nieuwe) gebruiken. Het zijn superzachte banden die snel hun effectiviteit verliezen. Je moet er dus goed bij nadenken. Het is echt een manier van rijden die voldoening geeft. Het is een beetje zoals bij heuvelklimrace: vanaf de eerste meter moet je 100% zijn, niet de minste fout maken, koel zijn om het juiste moment te kiezen voor je joker-lap….dat alles vraagt een goede fysieke en mentale conditie. Damien Dupon helpt me heel veel op het gebied van mijn fysieke voorbereiding.”

Erelijst van Guillaume De Ridder
Geboren op 19 januari 1993

2017           derde in het wereldkampioenschap RX2                      RX2
2016           finalist ‘Stuurwiel RACB’ nationaal rally team               Peugeot 208 R2
2014           kampioen van België Groep N                                      Mitsubishi Lancer EVO 9
2013           7-de in het Junior Kampioenschap van België              Ford Fiesta R2
finalist ‘Stuurwiel RACB’ nationaal rally team                Peugeot 208 R2
2011           vice-kampioen van Frankrijk                                           KF2
2010           kampioen van België                                                      KF2
Benelux-kampioen                                                          KF2
5-de in het Europees kampioenschap                            KF2
3-de in de karting 24 Uren van Le Mans                         KF2
winnaar van de 200 km van Angerville                            KF2
2009           3-de in het Belgisch kampioenschap (eerste Rookie)     KF2
3-de in het Frans kampioenschap (eerste Rookie)          KF2

Wedstrijdkalender 2018

15 april                      World RX2 Barcelona (Spanje)
29 april                      World RX2 Montalegre (Portugal)
13 mei                       World RX2 Mettet (België)
27 mei                       World RX2 Silverstone (Groot-Brittannië)
10 juni                       World RX2 Hell (Noorwegen)
01 juli                        World RX2 Holjes (Zweden)
05 augustus               World RX2 Trois-Rivières (Canada)
02 september             World RX2 Lohéac (Frankrijk)
16 september             World RX2 Riga (Letland)
30 september             World RX2 Cota (USA)
14 oktober                  World RX2 Estering (Duitsland)
25 november              World RX2 Kaapstad (Zuid Afrika)