fbpx
PERSBERICHT
11 december 2017

2018, een spannend sportjaar in perspectief

2017 was voor Zelos een mijlpaal. Aan het einde van het jaar kwam er voor onze vier coureurs veel goed nieuws. De handtekening van Xavier Siméon onder een MotoGP-contract bij Reale Avintia Racing is daarvan het hoogtepunt, niet alleen voor Xavier maar ook voor de structuur die Freddy Tacheny vijf jaar geleden opgezet heeft. De Belgische groep in het wegracen staat er en het feit dat Reale Avintia Racing onze drie Black Knight-rijders in zijn team opgenomen heeft, versterkt nog het idee van een nationale ploeg. Livio Loi (in Moto3) en Barry Baltus (in CEV) zullen inderdaad ook uitkomen voor dat zeer professionele Spaanse team. Bovendien is Barry Baltus er op briljante wijze in geslaagd geselecteerd te worden voor de hoog ingeschatte Red Bull Rookies Cup. Onze ‘rookie’ heeft met zijn amper 13 jaar alle kaarten in handen om zijn weg naar de top voort te zetten.

2017 heeft Zelos overigens ook de gelegenheid geboden in de autosport te investeren. Het partnership met het circuit van Mettet heeft er al toe geleid dat de KMO uit Mont Saint Guibert zich heeft kunnen onderdompelen in de wereld van de rallycross met de organisatie van de Belgische manche van World RX, het wereldkampioenschap in deze discipline. Zelos is ‘gepakt’ door deze snel groeiende discipline en heeft daarom besloten met het opzetten van een Belgische organisatie in deze sport een zelfde stap te zetten als vijf jaar geleden in de motorsport. Guillaume De Ridder is de eerste coureur die van deze omkadering heeft kunnen profiteren en met een derde plaats in het wereldkampioenschap RX2 (het voorportaal van de World RX) is hij al goed op weg zijn doelstellingen te behalen.

In België heeft Zelos samen met partner SsangYong de Ladbrokes SRX Cup op poten gezet, de eerste mono-merk-cup in de rallycross. Het eerste seizoen ervan werd een mooi succes met bij elke wedstrijd een tiental wagens en met een zwaar bevochten kampioenschap, waarin Loris Cencetti jr in de laatste wedstrijd naar de titel reed. Voor een fraai palet van Belgische rijders was dit kampioenschap een mooie gelegenheid om de sfeer van deze discipline te proeven en er de adrenaline van te voelen. In 2018 wordt de SRX Cup voorgezet: sprintwedstrijden (in het kader van het Belgisch kampioenschap in die specialiteit) worden dan gewisseld met uithoudingsraces.

Zelos staat eveneens achter evenementen als het Bikersland Festival de la Moto (op 17 en 18 maart aanstaande in Mettet), de beroemde Superbiker en ook loopwedstrijden als de Military Run en – voor de eerste maal in 2018 – de ‘Trail des Vignobles’ (‘de loopwedstrijd van de wijngebieden’). Zelos staat ook in voor communicatie en nieuws met de website GP-Inside (de grootste franstalige site die gewijd is aan het wegracen) en met de Black Knights Club (waar de motorliefhebbers onze Black Knights-coureurs kunnen steunen en waar ze van binnenuit de Grote Prijzen kunnen volgen).

Xavier Siméon
MotoGP: aan de vooravond van een nieuw avontuur!

Na een moeilijk seizoen in Moto2 (waarin Xavier Siméon enkele desillusies binnen zijn team heeft gekend met een aantal valpartijen als gevolg) kent 2017 toch een goede afloop: dankzij de onderhandelingen van Zelos komt Xavier over naar de MotoGP. Onze Zelos-rijder zal voor het Spaanse Reale Avintia Racing uitkomen in het zadel van een Ducati Desmodici 2016. Het contract heeft een looptijd van twee jaar.
Xavier heeft voor de overstap naar de MotoGP wel zijn nummer 19 moeten opgeven (dat nummer is al toegekend aan Alvaro Bautista). Hij heeft nu geopteerd voor nummer 10: een cijfer dat nieuwe prestaties inhoudt, een rond getal ook dat gemakkelijk te onthouden is en   dat ook het herinnert aan het wedstrijdnmmer van ene Jules Tacheny….
Om zich optimaal voor te bereiden, kan Xavier Siméon rekenen op de persoonlijke coaching van Ruben Xaus. De Spaanse oudrenner (38, goed voor meerdere overwinningen in WSB en twee jaar ervaring in de MotoGP) zal Xavier gedurende het seizoen op de voet volgen en hem bijstaan met technische en psychologische raad. Xavier kan vanzelfsprekend ook nog rekenen de op de waardevolle adviezen van Didier de Radiguès en van het hele Zelos-team.

De mening van Xavier Siméon

“Dit is een opportuniteit waar ik altijd al naartoe gewerkt heb. Ik ben dus extreem gelukkig om mijn droom die ik al sinds mijn kindertijd koester, waar te maken. Dag na dag heb ik alles in het werk gesteld om hier te geraken. Mijn inspanningen en die van Freddy Tacheny en de hele ploeg van Zelos hebben uiteindelijk opgebracht en ik ben hen zeer dankbaar. Ik ben er heel trots op om als eerste te kunnen profiteren van de groep die Zelos opgezet heeft. Ik heb mijn Superstock-titel verovert met een Ducati en ik ben heel gelukkig om het merk uit Bologna terug te vinden bij het Team Avintia!
Mijn eerste twee testdagen (gehouden direct na de laatste MotoGP in Valencia) zijn perfect verlopen. Het doel was om gewend te raken aan mijn motor, me aan te passen aan het extra vermogen, aan de grip van de Michelin-banden en aan de krachtige carbonremmen. Ik heb er die dagen eveneens van geprofiteerd om mijn rijpositie te perfectioneren. Het ging in die eerste benadering nog niet om scherpe rondetijden. Er komen nog genoeg testdagen om klaar te zijn voor de start van het seizoen in Qatar maart aanstaande. Het verschil tussen Moto2 en MotoGP is zeer groot en ik heb dat aan mijn geblesseerde schouder kunnen merken. Het gaat er nu om een uitstekende fysieke conditie te hebben om het seizoen 2018 aan te vangen. Ik ben gemotiveerder dan ooit en ik voel me al op mijn gemak in mijn heel professionele team.”

Erelijst van Xavier Siméon
Geboren op 31/08/1989 in Etterbeek

2017:               23e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2,  TASCA – Kalex
2016:               17e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, QMMF Racing Team Moto 2 – Speedup
2015:               7e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, FEDERAL OIL/GRESINI – Kalex/ 1 overwinning, 1 podiumplaats, 1 pole-position
2014:               14e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, FEDERAL OIL/GRESINI – Suter/ 1 podiumplaats
2013:               12e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, MAPTAQ-SAG-ZELOS- Kalex/ 1 podiumplaats, 1 pole-position
2012:               21e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, TECH3 – Mistral 610
2011:               26e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, TECH3- Mistral 610
2010:               30e WERELDKAMPIOENSCHAP MOTO2, HOLIDAY GYM – Moriwaki
2009:              WINNAAR WERELDBEKER FIM SUPERSTOCK 1000 (Ducati)
2008:               4e WERELDBEKER FIM SUPERSTOCK 1000
2007:               4e WERELDBEKER FIM SUPERSTOCK 1000
2006:               EUROPEES KAMPIOEN SUPERSTOCK 600
2005:               5e EUROPEES KAMPIOENSCHAP SUPERSTOCK 600

Wedstrijdkalender 2018

28-30 januari            Tests Moto GP Sepang (Maleisië)
03 februari                Fan-Day Xavier Siméon (Mettet)
16-18 februari          Tests Moto GP Buriram (Thailand)
01-03 maart              Tests Moto GP Losail (Qatar)
18 maart                   Moto GP Losail (Qatar)
08 april                      Moto GP Termas de Rio (Argentinië)
22 april                      Moto GP Austin (Verenigde Staten)
06 mei                       Moto GP Jerez (Spanje)
20 mei                       Moto GP Le Mans (Frankrijk)
03 juni                       Moto GP Mugello (Italië)
17 juni                       Moto GP Barcelona (Spanje)
01 juli                        Moto GP Assen (Nederland)
15 juli                        Moto GP Sachsenring (Duitsland)
05 augustus              Moto GP Brno (Tsjechische Republiek)
12 augustus              Moto GP Red Bull Ring (Oostenrijk)
09 september           Moto GP MIsano (Italië)
23 september           Moto GP Aragon (Spanje)
07 oktober                Moto GP BurIram (Thailand)
21 oktober                Moto GP Motegi (Japan)
28 oktober                Moto GP Philip Island (Australië)
04 november            Moto GP Sepang (Maleisië)
18 november            Moto GP Valencia (Spanje)

Xavier Siméon
Livio Loi
Strijden om de ereplaatsen

Ondanks een uitstekend einde van het seizoen 2017 in Moto3, was er voor Livio Loi enige onzekerheid over zijn toekomst. Maar de lucht klaarde voor Livio Loi op toen hij voor een nieuwe seizoen in Moto3 tekende: in Valencia kon de staf van Zelis een overeenkomst bereiken met Reale Avintia Racing Stylobike en Dorna om de laatste open plaats in rennersveld van Moto3 in te  nemen. Livio Loi zal een KTM rijden voor het Spaanse team dat al actief is in CEV- en MotoGP-titelstrijd en dat met het Moto3-programma een nieuwe bladzijden openslaat.

De mening van Livio Loi

“Eerst en vooral wil ik Reale Avintia Racing Stylobike en het management van Zelos bedanken. Ze hebben er hard aan gewerkt om dit project rond te krijgen. Deel uitmaken van zo’n professioneel team dat ook een grote ervaring heeft in MotoGP, geeft me het grootste vertrouwen om een mooi seizoen in Moto3 te maken. Reale Avintia, Stylobike, KTM en Zelos bieden een grote slagkracht en ik verheug me erop mee te strijden voor de ereplaatsen in 2018.
Ik heb tijdens twee dagen van privé-trainingen het team ontmoet en heb de motor voor de eerste maal gereden. Alles is goed verlopen, al heb ik maar 35 ronden kunnen afleggen. Ik heb gemerkt dat de KTM een andere manier van rijden vraagt dan mijn motor van 2017, maar het potentieel ervan is enorm. Het team is zeer professioneel, ik voel met op mijn gemak en heb er alle vertrouwen in. Er komen nog zes testdagen waarop ik mijn rijstijl kan aanpassen aan de nieuwe motor. Dat ik in dezelfde structuur als Xavier en Barry zit, is nieuw voor mij en echt leuk. We zijn nu nog meer een beetje een nationaal team. Het geluk heeft me afgelopen seizoen niet echt toegelachen en ik hoop dat het anders zal gaan in 2018. Ik zet  van mijn kant in ieder geval alles op alles om trots de Black Nights te vertegenwoordigen.”

Erelijst van Livio Loi

Livio Loi is op 27 april 1997 in Helchteren (België) en startte al op zesjarige leeftijd met
de motorsport. Toen hij tien jaar was, werd hij Belgisch kampioen pocket bike. Toen hij in 2013 naar de Moto3-categorie overstapte, had hij drie Belgische titels, die Nederlandse titels en een Europese titel in het pocket-bike racen vergaard.

Resultaten Moto3

2013 Moto 3 : 22-ste in het kampioenschap
2014 Moto 3 : 21-ste in het kampioenschap (met een vierde plaats in Argentinë)
2015 Moto 3 : 16-de in het kampioenschap (een zege)
2016 Moto 3 : 18-de in het kampioenschap
2017 Moto 3 : 13-de in het kampioenschap (met een tweede plaats in Maleisië)

Wedstrijdkalender 2018

06-08 februari     Tests Moto 3 Valencia
12-14 februari     Tests Moto 3 Valencia
06-08 maart        Tests Moto 3 Jerez
18 maart              Moto 3 Losail (Qatar)
08 april                Moto 3 Termas de Rio (Argentinië)
22 april                Moto 3 Austin (Verenigde Staten)
06 mei                 Moto 3 Jerez (Spanje)
20 mei                 Moto 3 Le Mans (Frankrijk)
03 juni                 Moto 3 Mugello (Italië)
17 juni                 Moto 3 Barcelona (Spanje)
01 juli                  Moto 3 Assen (Nederland)
15 juli                  Moto 3 Sachsenring (Duitsland)
05 augustus        Moto 3 Brno (Tsjechische Republiek)
12 augustus        Moto 3 Red Bull Ring (Austria)
09 september      Moto 3 Misano (Italië)
23 september      Moto 3 Aragon (Spanje)
07 oktober           Moto 3 Buriram (Thailand)
21 oktober           Moto 3 Motegi (Japan)
28 oktober           Moto 3 Philip Island (Australië)
04 november       Moto 3 Sepang (Maleisië)
18 november       Moto 3 Valencia (Spanje)

Barry Baltus
Op de springplank…

Met zijn 13 jaar blijft Barry Baltus verbazen. Aan het einde van een kleurrijk pre-Moto3-seizoen is Barry er bij zijn eerste poging al in geslaagd om geselecteerd te worden voor de zeer competitieve Red Bull Rookies Cup, een reeks wedstrijden in het kader van de MotoGP. Naast Barry’s deelname aan dat kampioenschap heeft Zelos ook een overeenkomst bereikt met Reale Avintia Racing om hem op te nemen in het CEV-kampioenschap in het zadel van een geduchte KTM. CEV is zowat het Spaans kampioenschap Moto3, een competitie waarin Barry zich zal meten met ervaren rijders.
Een week na de MotoGP van Valencia (waar hij voor zijn twee landgenoten supporterde), was Barry Baltus al weer terug in Valencia om er met een ‘wild card’ deel te nemen aan de laatst wedstrijd van het European Youth Talent in het zadel van een door Reale Avintia Racing geprepareerde motor. De Belg reed zich in de kijker door constant mee te strijden voor de ereplaatsen. Hij werd echter in de uitslag teruggezet wegens het overschrijden van de baangrens. Al met al heeft de jonge Zelos-rijder toch bewezen dat hij met de besten mee kan op een motor die hij niet kende.

De mening van Barry Baltus

“Sinds mijn prilste jeugd heb ik altijd al in een wereld van motoren geleefd, dankzij mijn vader en mij omgeving. Vanaf dat ik kon, ben ik gaan racen. Ik ben gestart met motorcross en supermotard om uiteindelijk naar het wegracen over te stappen. Toen ik acht jaar was, heeft Michel Nickmans (oud-rijder WSBK en uithouding) me met verschillende motoren laten rijden en heeft hij me ook voorgesteld aan Zelos, het bedrijf dat mijn management op zich heeft genomen. Zij hebben me in staat gesteld mijn droom waar te maken door me voor twee jaar in het CEV pre-moto3-kampioenschap op te nemen in het team van  ‘AJO Motorsports Academy’ en ook door me te laten trainen op de Ranch van Valentino Rossi. Trouwens, ik heb twee keer achter elkaar de Junior Superbiker in Mettet gewonnen. Dit jaar ben ik vierde geëindigd in het CEV pre-moto3-kampioenschap en heb ik het geluk gehad geselecteerd te worden voor de Red Bull MotoGP Rookies Club in 2018.
Ik ben echt blij mijn ‘Rookies Cup’-programma aan te kunnen vullen met mijn deelname aan het hoogstaande CEV-kampioenschap in een structuur van het hoogste niveau en met een zeer competitieve KTM. CEV is een kampioenschap met zeer ervaren rijders en met motoren die vergelijkbaar zijn met die van Moto3. Het is dus een ideale omgeving om nog meer ervaring op te doen. Met 7 races in de Rookies Cup en 6 in het CEV is mijn programma 2018 goed gevuld en dat bevalt me prima. Ik bedank ook zeer de mensen van Zelos, en Freddy in het bijzonder, om er in geslaagd te zijn deze groep waar ik nu van kan profiteren, op poten te zetten.”

Erelijst van Barry Baltus
Geboren in Waret-l’Evêque op 3 mei 2004

2013 : 6-de in de Yamaha cup, 7de in de Mini GP 2RACE
2014: kampioen endurance 2RACE, kampioen Mini GP 2RACE, 5-de in de Yamaha Cup
2015: 2-de in de CEV Moto4, kampioen mini GP 2RACE, 4-de in de Yamaha cup
2016: 3-de in de CEV pré-moto3
2017: 4-de in de CEV pré-moto 3

Wedstrijdkalender 2018

23 maart                   CEV Estoril
29 april                      CEV Valencia
06 mei                       Red Bull Rookies Cup Jerez
19 mei                       Le Mans CEV
10 juni                       CEV Catalunya
01 juli                        Red Bull Rookies Cup Assen
15 juli                        Red Bull Rookies Cup Sachsenring
29 juli                        CEV Aragon
05 augustus              Red Bull Rookies Cup Brno
12 augustus              Red Bull Rookies Cup Red Bull Ring
09 september            Red Bull Rookies Cup Misano
23 september            Red Bull Rookies Cup Aragon
30 september            CEV Jerez
14 oktober                 CEV Albacete
25 november             CEV Valencia